SALAM

Wednesday, March 26, 2008

Interpersonal Skill

Interpersonal skill ialah skil berkenaan tatacara dalam berkomunikasi dan berhubung sesama manusia. Sangat penting dikernakan kita ialah manusia, bukannya haiwan. Manusia kelebihan dan kelemahannya ialah mereka punya aspek kedua yang perlu diambil kira, iaitu perasaan,emosi dan psikologi yang perlu kita tangani dengan baik dan berkesan.

Dale Carnegie, psikologis terkemuka dalam bukunya meletakkan perkara yang paling asas dalam mewujudkan perhubungan yang baik sesama manusia ialah
melihat setiap manusia dihadapan kita dengan penuh kehebatan.

Penulis mula sedar dan insaf akan hal ini berdasarkan peristiwa ‘pahit’ ini. Penulis suatu ketika berkenalan dengan seorang budak muda. Orangnya selamba, pendiam, dan zahirnya tidak ada lebihnya dia dari penulis. Disuatu kuliah agama yang dihadiri penulis, Ustaz yang menyampaikan kuliah tersebut menarik hati dengan ilmu dan penyampaiannya yang menarik. Penulis sedikit kagum. Tiba-tiba, keluar beberapa bait ayat yang mengejutkan penulis dari lamunan. “Ana sebenarnya agak segan dengan ‘ustaz’ kita kat depan nih..jangan main-main. Ni tok imam kampong ana nih..al-hafiz Quran” erk.ia ditujukan pada kenalan saya tadi. Rupa-rupanya dia ialah Ketua Pelajar sebuah Maahad Tahfiz, sangat merdu dan baik bacaanya juga merupakan antara pendebat sekolah yang handal. Penulis terkedu. Sesal.

Prinsip yang kedua ialah ‘never condemn or criticise people’. Majoriti ahli psikologis bawaan barat menolak kaedah memperbetulkan kesalahan lawan atau kawan dengan cara mengkritik dan menyalahkan mereka. Ini kerna ia tidak mendatangkan banyak kebaikan malah boleh mengeruhkan lagi keadaan dan suasana.

Terdapat segelintir ilmuan pada hari ini suka mengambil sikap mengkritik ulama’-ulama’ silam. Hujah pertama, mereka yakni ulama’ silam yang dikritik sudah tiada untuk mempertahankan diri mereka. Andai kritikan pada kitab karangan mereka, maka jawabnya boleh jadi ia kesilapan pemahaman kita dikernakan ceteknya ilmu pengetahuan kita atau kesilapan penerbit mencetak (tersalah cetak) malah penterjemah dalam menafsirkan ayat-ayat yang dikarang penulis asal.
Hanya Allah yang tahu.

Hujah kedua, ada sahabat saya mengatakan bahawa pendapat imam syafie ada salah dan ada betulnya. Bukan satu keperluan untuk kita menerima semuanya secara terus. Jawabnya, tanyakan dahulu siapa kita untuk mempertikaikan kewibawaan imam-imam mazhab. Bandingkan pula antara kita dan imam syafie siapakah yang lebih taqwanya pada Allah. Adakah imam syafie yang suatu ketika dahulu menjadi kekaguman ramai ulama’ sezaman dengannya bahkan gurunya imam malik mengagumi keilmuannya, sanggup untuk bermudah-mudahan dalam urusan agamanya? Adakah dia tidak takut akan amaran nabi “man kazaba ‘alayya…” sedangkan natijahnya neraka? Dan kita pada hari ini merasa “lebih takut” akan neraka Allah berbanding imam syafie dengan perbuatan kita yang lantang mengkritik pendapat dan hujah beliau.

Benar. Selagi mana namanya manusia, pasti dan pasti akan ada kesalahannya. Tapi bukankah tindakan mewujudkan keraguan pada imam mazhab ini akan membawa kita bahkan masyarakat seluruhnya pada mudharat yang lebih besar?

Aplikasinya dalam interpersonal skill ialah, dilarang kita mengkritik manusia sekehendak kita terutamanya mereka yang tiada dihadapan kita. Membuang masa. Dia tiada untuk memberi penjelasan dan mempertahankan dirinya. Langkah diplomasi Lim Guan Eng patut kita contohi.

Prinsip yang ketiga atas kata kunci “to know all is to forgive all”. Andai kita mengetahui keseluruhan jalan cerita pasti kita tidak akan marah pada sesiapa. Buktinya,baru-baru ini kecoh dikalangan kami kedapatan seorang sahabat muslimin yang keluar dating dengan gadis biasa di KL. Alkisah, perbuatannya itu dilihat oleh seorang sekumpulan sahabat muslimat. Nak dijadikan cerita, berita ini heboh dan kecoh dalam kawanan muslimat. Sehinggakan hal ini disebar-sebar sampai ke pengetahuan muslimin dan dari sanad yang pelbagai sampai pada saya.

“tak sangka betui dia nih bleh buat keje gitu. Tengok gaya mcm pemalu. Dahlah ngafal quran. Buat malu ja..” rungut rakanku. “erk.betui ka? Takdalah.aku kenai budak ni.luar dalam aku tau.baik orangnya..” aku mencelah. “muslimat nampak dia kuar dating.nak kata apa??” sahut rakanku kembali.
Nak dipendekkan cerita, setelah penulis bertemu mata dengan tuan punya badan, bila kita tahu keseluruhan ceritanya, nyata rupanya apa yang terjadi tidak seperti yang digambarkan. Bahkan dia masih baik dan terjaga imannya.

Bayangkan apa yang boleh berlaku dari cakap-cakap yang sebegini. Musibah bahkan mudharat yang sangat besar. Sebab itu, pabila mendapat cerita atau berita, simpan dahulu. Selepas disiasat dan terbukti kebenarannya, barulah kita sebarkan buat pengajaran. Itupun perlu melihat juga pada pesanan nadi, kesalahan yang dibuat secara terang-terangan barulah tegurannya dibuat secara terang-terangan. Andai kesalahan yang dibuat secara senyap-senyap, teguran pun mestilah secara senyap juga. Indahnya Islam dalam menjaga maruah umatnya.

Prinsip keempat dan terakhir, sentiasalah merendah diri dan anda akan disayangi kemana sahaja anda pergi.
Manusia yang merendah diri akan disanjung oleh manusia . Mereka yang sombong dan membesarkan diri dipandang rendah oleh manusia dan tuhan manusia. Contoh yang paling mudah ialah anda bayangkan rakan kita menghampiri kita dengan penuh excitednya bercerita. “weh..bangga giler dapat score gol match tadi. First time kot skill hebat aku menjadi.aku guna kaki kiri je tadi tau..tak sangka betul. Power dak aku?” apa jawapan kita.. “erk.ya.ya..power power(dalam hati: hisy..poyo.geli giler.perasan nak mampos)”

Bayangkan pula situasinya begini.. “kau score eh tadi?” “takde lah.bebudak ni gelecek sampai depan gol. Aku dah kebetulan ada kat situ..” Dibelakang scorer tadi, dikalangan sahabat-sahabatnya yang lain mereka pasti bercerita dan memuji-muji kehebatan scorer tadi. Memang fitrahnya manusia tidak suka manusia yang puji diri sendiri.

Konklusinya, lihat manusia pada kekuatannya. Kemudian, analisis dan ambil kekuatan itu masukkan dalam diri kita. Imam Ghazali berpesan, sikap manusia boleh berubah dengan latihan dan mujahadah yang berterusan. Jangan mengkritik, sebaliknya apabila berdepan dengan sesuatu konflik, langkah pertama ialah bertasamuh atau berlapang dada kemudian ketahui sepenuhnya jalan cerita kepada konflik barulah mencari jalan penyelesaiannya. Zuhud atau merendah diri menjadi base pada kesemua prinsip yang telah kita bincangkan. Wallahua’lam

No comments:

Post a Comment