SALAM

Monday, April 9, 2012

Peristiwa hitam di kejohanan Liga Futsal IPT UIAMK 2011


Dr Ibrahim principal mahallah talhah tanya pada sy , sharif apa dah jadi ni ?  sy tanya kenapa dr ? dengan lembut dia menjelaskan tentang gelagat peserta wanita dan audiens dikejohanan liga futsal tersebut yg berseluar pendek paras peha, tidak bertudung, menyingsing lengan dan baju. Saya terkejut kerna tidak menyangka ia seteruk itu. Even when a chinese enter uia's area they are advised to wear a selendang as a matter of respect to our garden of knowledge and virtue. 

Jadi dgn inisiatif dan tenaga penggerak campus dakwah project kita berazam inilah medannya utk kita terjemahkan kefahaman kita tentang dakwah. Asalnya kita plan utk turun membawa Gelombang Kuning baju campro ke iiumk indoor sport complex pada hari sabtu tapi menyedari kita kekurangan bahan utk kita hebahkan ia ditunda ke ahad.

Apa yang berlaku pada Ahad, tidak berapa lama selepas masuk ke indoor sport complex ada seorang sahabat muslimah dtg jmpa memberitahu ada orang nak jmpa. Keluar sahaja sy being bombarded oleh seorang officer perempuan dari gombak.

You ni siapa ? kenapa you buat begini ? siapa yang bg kebenaran utk you buat begini ?? apa yg you dah buat ni ?? disebelahnya ada seorang lelaki en kifli, bos kepada si perempuan td yg sebok menenangkan dia. Dtg bulan agaknya perempuan ni , saya tidak memandang dia, just ignore her existence dan menyambung penjelasan saya kepada En Kifli pengarah pusat sukan.

Rupanya en Kifli menjelaskan byk steps telah beliau ambil utk memastikan semua player menutup aurat. Briefing kepada kontigen telah dibuat. Tapi malangnya mereka masih berdegil.Sy fahami situasi En Kifli dan menyatakan hasrat utk educate our audiences dgn virtue iium.

KEJAYAAN KITA
Kemudian En Kifli bawa sy berjumpa dgn pegawai kementerian pengajian tinggi. Suprisingly dia menerima idea kami dan ask me to resume our operation. Malangnya petugas kami sudah dihalau balik oleh si perempuan td. Bahlan pegawai KPT memberi kami ruang utk mempromosikan pakaian sukan muslimah di booth pada kejohanan futsal yg akan datang. Lebih dari itu, majalah ARENA keluaran KPT turut kami diberi satu slot utk diisi dan akan diedarkan keseluruh IPT di Malaysia. Kami turut akan dibayar sekiranya mengisi dgn artikel yg tersiar dan beliau memberi namecard beliau, En Tony Azman dan emel beliau supaya terus emel kepada beliau.Bahkan bukan stakat resume aktiviti kami, semua risalah kami dibenarkan diletak didalam majalah sedia ada utk diedar kepada semua pengunjung liga futsal IPT.

Menyedihkan bila staff uia berfikiran sempit (segelintir yg jarang jumpa, tp sbnarnya ada !). Takut menyatakan aurat takut jika KPT tidak lagi membuat program di uiam, hilang budget. Bahkan sebenarnya KPT menyambut baik usaha kita bahkan memberi sokongan penuh.

Kepada staff tersebut, sy sudah menghantar surat kepada rektor uiam Prof Zaleha agar pindahkan dia ke department lain yang tidak berurusan dengan student sebab sikap beliau yg biadap itu boleh mengundang perkara yg lebih buruk terjadi bahkan mencemar imej uiam yg kita cintai ini. Dalam meting beersama prof zaleha akan datang juga insyaAllah kita akan bangkitkan isu ini supaya staff uiam lebih berani dgn prinsip islam yg dipegang.

waliLlahilhamd.sekian

December 5 2012

No comments:

Post a Comment