SALAM

Sunday, February 27, 2011

Wawasan 2011

1. alhamdulillah.all praise be to Allah.utk semua nikmat yg telah dikurniakan..kdg2 sakit pun boleh menjadi nikmat apatah lg sehat.

Lama tak update blog ni.busy @ kering idea.what is not written does not exist. tertarik dengan idea ini ak kuatkan smangat utk menulis.



2. Posting obstetrik & gynaecology sudah hampir berakhir. Laymen term rasanya dipanggil sakit puan. Coretan pengalaman berharga menyaksikan dan menyambut bayi-bayi dilahirkan. sekira-kiranya umur mereka baru beberapa minit.



3. Terdetik dalam hati. Baby kuat menangis mgkin sbb mereka ni tahu jauhnya lg perjalanan hidup mereka, dan susahnya untuk hidup dengan sempurna dan bahagia. Kebehagiaan ialah self-contented. Ia tidak terletak pd diri org lain yg merasa puas dgn kita, juga tidak pada pencapaian kita yg membanggakan ramai org. Tapi letaknya dalam diri dan hati tuan punya badan.



4. Pilihanraya kampus juga sudah berakhir. Alhamdulillah Allah bg ruang untuk berkhidmat dan contribute dalam skala yg lebih besar. Sejak tahun 1 aku tidak gemar dengan SRC@MPP ni. Tanggapanku mereka exclusive, budget sedikit dan tidak mesra pelajar.



5. Seiring dengan perubahan masa, idea dan pemikiran kita juga berubah. SRC at least penting untuk menjaga bi'ah dikuantan. Jika org beriman dan fikrahnya ISlam tidak kedepan memegang kuasa, jadilah kekuasaan itu jatuh ke tangan org yg tidak faham ISlam.



6. Sebagaimana yg terjadi dalam negara pada hari ini. Puncanya portionly dari sikap kita. Apabila mereka yg tidak faham ISlam cuba menyelasikan masalah mereka akan brainstorm dan menggunakan logik akal semata-mata, sedangkan kita tahu kemampuan aqal kita terbatas dan formula penyelesaian itu ada bersama Islam.



7. JAdilah menyelesaikan masalah zina dengan membekalkan kondom percuma, menyelesaikan dadah dengan methadone (dadah sintetik) percuma. Menyelesaikan kes-kes jenayah dengan pantauan CCTV, sedangkan pantauan Allah dan malaikatnya lebih terperinci.



8. Akhirnya, my aim pada tenure kali ni memesrakan student-src-kbs-masyarakat luar sekaligus ingin melihat ruh Islam diresapi dan diterima hingga keakar umbi masyarakat.

1 comment: