SALAM

Saturday, November 1, 2008

'Passed Away'

Akhirnya segala puji buat TUhan yang memberikan aku 'PASS' for my first end-block exam sebelum ni.. Ia suatu hadiah yg sgt bermakna disaat aku hampir berputus asa dgn kadar usaha yg sedikit itu..
Serba ringkas berkenaan sistem block di UIA ni. First year dibahagikan kepada 4 block dengan keadaan 12 minggu per block. If u fail more than 2 blocks, or fail 2 blocks badly you may repeat year lah. Ada 2 org batch atas yg join batch aku utk kes repeat yr ni..

Kajian psikologis mendapati sebenarnya kepintaran akademik hanya sedikit sahaja membantu kepada kejayaan hidup seseorg dengan kadar 20% adalah faktor akademik dan 80% adalah faktor2 lain spt sikap,kematangan emosi,pengalaman dsbnya.

Ini bukan kenyatan rekaanku. Aku khuatir jg ada dikalangan akademician yg tidak bersetuju dengan hal ini dan memandang seolah aku mengambil remeh soal pelajaran. Stadi tanpa dinafikan adalah sangat penting. Score dalam exam perlu menjadi matlamat setiap bergelar student. Cumanya mereka yg excellent dalam stadi belum tentu berjaya dalam hidupnya..

Ada dikalangan sahabat2 yg dikhuatiri merasa superior dengan keputusan exam mrk (wpun dalam medic tiada sistem cgpa, its only PASS or FAIL lah) , harus mengambil kira kenyatan ini dengan kata lain turut sama membangun aspek diri yg lain selain akademik. Kepintaran akademik ukurannya jelas kerna kita being assessed dengan exam-based oriented, tetapi aspek emosi dan keupayaan diri yg lain tiada standard yg tepat untuk menilainya.

Jason H. pelajar pintar dari Coral Springs Florida dijangka memasuki sekolah perubatan Harvard. Dia lulus dgn semua matapelajarannya mendapat A kecuali guru fiziknya David Polorguto memberi B dngan markah 80 dalam ujian akhirnya. Akhirnya Jason marah dan menikam gurunya itu dimakmal.

Hakim membebaskan JAson atas sebab ketidakwarasan sementara. Dia seterusnya masuk ke kolej swasta dan menamatkan pengajiannya dengan mendapat A dalam semua subjek 4 flat(CGPA 4.00 ), tidak cukup dengan itu dia mengambil matapelajaran tambahan dan mendapat semua subjek A+ dengan cgpa 4.614!

Ini satu contoh mudah ketidakseimbangan IQ, EQ dan SQ -spiritual quotient- manusia. DEngan menyedari konsep ini, yg pandai tidak akan memandang rendah pada yg tidak dan tidak pandai tidak bermakna dia akan gagal dalam hidupnya.

Sabda nabi akan ditingkatkan darjat seseorg apabila dia merendah diri. Org yg merendah hati merasa puas dgn apa yg dimiliki dan tidak merasa kurang apabila dia merendah diri..wallahua'lam

2 comments:

  1. wah,blog yang mantap. Ia aku akan ikut mu.arrange blog aku dgn mende yang berfaedah!

    ReplyDelete
  2. salam...

    betul2..
    blog yg mantap!!
    antara medium yg bagus untuk brdakwah..
    teruskan usaha yg baik nie..
    ukhuwah fillah..


    farahin cfs 07/08

    ReplyDelete